26 januari 2022

Hoe bemiddeling een bouwgeschil kan oplossen

Een conflict tussen bouwheer en aannemer kan voor beide partijen veel stress opleveren. Niet zelden is er veel geld mee gemoeid. Als jurist zag ik veel bouwgeschillen voorbijkomen maar is mijn conclusie na jarenlange ervaring dat een constructief gesprek meestal voor de beste oplossing zorgt. Want wie heeft er nu zin om te procederen? 

Een bouwgeschil zorgt voor stress en geldzorgen

(Ver)bouwen is een avontuur dat iemand maar zelden in zijn of haar leven aangaat. Vaak doet de bouwheer beroep op een gespecialiseerde aannemer. Loopt er iets mis, dan ontstaan conflicten die kunnen verzanden in ruzie over geld en tijd. De communicatie stokt, en partijen zoeken hun toevlucht tot een juridische procedure. 

Een bouwgeschil kan er vervaarlijk ingewikkeld uitzien. Zeker als het gaat over een technisch probleem, of een juridische kwestie. Bij grotere (ver)bouwprojecten zijn de contracten soms erg uitgebreid, met offertes, lastenboeken, technische bestekken en bijlagen allerhanden. De bouwheer en de aannemer komen aandraven met handenvol e-mails, brieven en andere bewijsstukken. Allemaal om hun eigen standpunt meer kracht bij te zetten. 

Er worden aan beide kanten uren en uren besteed aan het vinden van argumenten om de discussie te kunnen ‘winnen’. Aangetekende brieven worden aan en af gestuurd. Men doet beroep op specialisten, omdat er niet meer aan uit te geraken valt…

Toch kan zo’n escalatie voorkomen worden door op tijd rond de tafel te gaan zitten. Het is mijn ervaring als jurist dat een bemiddeld akkoord de beste methode is opdat beide partijen tevreden de samenwerking kunnen verderzetten of afronden. 

Waarin verschilt een bemiddeling van een juridische procedure?

Bij bemiddeling gaan we terug naar de basis.

De eerste vraag die ik daarom altijd stel wanneer iemand mij vraagt een bouwgeschil op te lossen is: “hoe is de temperatuur bij de andere partij?”. Waarmee ik wil zeggen: “is er bereidheid om te praten, en wat wíl de andere partij eigenlijk?”. 

Wanneer je op die manier kan peilen naar hetgeen echt belangrijk is voor de partijen in kwestie, blijkt de oplossing vaak heel eenvoudig voor de hand te liggen. Wat eruit ziet als een bouwgeschil gaat in wezen bijvoorbeeld over een kwestie van vertrouwen, miscommunicatie, andere verwachtingen, behoeften of waardepatronen.

Het is op dat punt dat bemiddeling verschilt van een doorsnee loutere juridische procedure: de bemiddelaar kan op zodanige manier peilen naar hetgeen echt belangrijk is voor de partijen, dat de partijen zelf beginnen te zoeken naar de oplossing die het beste bij hun eigen specifieke situatie past. Daardoor is de oplossing vaak duurzamer dan wanneer deze van hogerhand (bijvoorbeeld door een rechter of arbiter) wordt opgelegd. De technisch of juridisch ‘juiste’ oplossing is namelijk niet altijd juist voor degenen die in het conflict vastzitten.

" Een oplossing die wordt gevonden via bemiddeling is vaak duurzamer"

Het resultaat na bemiddeling?

  • Herstel van de samenwerking of het afronden ervan in schoonheid
  • Minder geld kwijt
  • Tijdswinst
  • De stress van het conflict is verdwenen: er is duidelijkheid, evenwicht en rust

Meer lezen?

Raadpleeg de FAQ op mijn website, om meer te weten over wat bemiddeling juist inhoudt. 

star
star

{{ quote_text }}

{{ name }}

Lees meer

Strong Foundations

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x