13 februari 2022

Betere gesprekken voor wie werkt in de bouw

Eerst een lekker cliché

De bouw: dat zijn veelal mannen, stoere bonken, rechtuit, recht voor de raap, geen zever, geen foefjes, directe communicatiestijl, toch? (Ja, ik laat me hier eens helemaal stereotypisch gaan ;-) ) 

Maar wat als je een groep vakmannen in opleiding bijeenbrengt in een les over soft skills? Wat als je hen in die les een oefening laat doen waarbij ze elkaar feedback geven over hoe ze elkaars communicatiestijl ervaren? Wat als je hen laat zoeken naar elkaars emoties en belangen onder de boodschap die soms zo eenvoudig klinkt?

Gesmeerde gesprekken

Dan ontstaan de mooiste en boeiendste gesprekken, waarbij er verbinding ontstaat tussen de deelnemers, meer begrip, meer erkenning voor elkaar. Als docent is dat mooi om te zien hoe op zo’n moment warmte ontstaat in de klas. Ik noem het bijna lachend ‘bromance’ tussen mijn studenten. 

Nochtans herinner ik mij dat ze, toen ze voor de eerste keer in mijn les binnenkwamen, hun wenkbrauwen fronsten en het gevoel hadden dat ze ver uit hun comfortzone werden getrokken. Want waarom moesten ze in godsnaam een vak volgen over hun communicatievaardigheden terwijl ze eigenlijk een opleiding volgen om in de bouw te kunnen werken? En moesten ze het hebben over hun…emoties??

Maar soft skills, en dan meer in het bijzonder communicatievaardigheden waar ik op focus, kunnen zoveel brengen:

-    Hoe je helder, precies en concreet een boodschap overbrengt

-    Hoe je als ontvanger van een boodschap empathisch kan luisteren

-    Hoe je je bewust kan worden van emoties die meespelen, en daarop kan inspelen

-    Hoe je daardoor ruis op de communicatie en potentiële conflicten vermijdt

-    Hoe je op een goeie manier feedback kan geven en dat de banden kan versterken

Met vakkennis alleen kom je er niet meer

De ervaring die ik hierboven beschrijf maakt deel uit van mijn lessen in het vak ‘groeipad’ in sommige van de bouwopleidingen bij SyntraPXL. Ik kan alleen maar toejuichen dat een opleidingsinstelling dit soort competentiegerichte vakken introduceert in de klassieke bouwopleidingen. Het volstaat immers niet langer om met loutere vakkennis als bouwprofessional door het leven te gaan. Wie echt wil werken en ondernemen in de 21e eeuw zal juist vaardigheden nodig hebben zoals flexibiliteit, leerbereidheid, vermogen om te anticiperen en dus ook communicatievaardigheden.

Jawel, in bouwteams kunnen er conflicten ontstaan. Omdat het niet botert qua persoonlijkheden. Omdat elkaars communicatiestijl niet wordt begrepen. Omdat het gewoon vooruit moet gaan en er geen aandacht is voor hoe de boodschap wordt verpakt. 

Ik leer bouwprofessionals de juiste tips & tricks om de communicatie te ‘smeren’. In hun bouwteam, in een gesprek met een leidinggevende, klant of leverancier, zelfs in een onderhandeling of conflictsituatie. Soms zijn het kleine ingrepen met een groot resultaat. 

Wanneer ik mijn studenten of coachees wijs op fouten die vaak worden gemaakt in communicatie, is het een en al herkenning. Een voorbeeld: wanneer iemand een verhaal vertelt over iets dat hem dwarszit, hoe vaak reageert de toehoorder dan niet op de boodschap, maar vertelt hij zelf over een gelijkaardige situatie die hij heeft meegemaakt? 

Wil je ook beter leren communiceren in de bouw?

Dat kan ook anders! De tips & tricks leer ik aan tijdens mijn één-op-één coachings, opleidingen, en ook nog altijd bij SyntraPXL.

Neem gerust contact op met mij om meer te weten te komen! Of ga naar de pagina over trainingen.

star
star

{{ quote_text }}

{{ name }}

Lees meer

Strong Foundations

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x